Zoofília v Európskej komisii

Autor: Leo Šátek | 20.2.2012 o 11:54 | Karma článku: 8,07 | Prečítané:  1061x

Odo dňa 1. januára 2012 nadobudol účinnosť zákaz chovou nosníc v neobohatených klietkach z dielne Európskej komisie. Zároveň je zakázané uvádzať vajcia takýchto nosníc na trh, čo fakticky znamená aj zákaz importu vajec nespĺňajúcich túto normu z krajín mimo EÚ. V týchto dňoch sa začínajú prejavovať následky. Dodávatelia vajec avizujú možné zvýšenie cien o 25 percent.

Skúsme v rýchlosti preskúmať širšie dôsledky tohto humánneho opatrenia Európskej komisie. Nedá sa odoprieť skutočnosť, že chov v neobohatených klietkach často hraničí s týraním zvierat a kvalita takýchto vajec je naozaj nižšia. Kvalite vajec sa však pre účely tohto článku venovať nemôžeme, nakoľko táto smernica Európskej komisie nie je orientovaná na ochranu spotrebiteľa ale na ochranu sliepok.

Pred nadobudnutím účinnosti smernice Európskej komisie sa mohli spotrebitelia slobodne rozhodnúť na základe svojich preferencií a kúpyschopnosti, aké vajcia si kúpia. Ľudia z vyššími príjmami sa mohli rozhodnúť, či im stojí za to priplatiť si za chutnejšie vajcia nosníc chovaných v humánnejších podmienkach, alebo či sú voči chuti a podmienkam ľahostajní. Nízkopríjmové skupiny obyvateľstva logicky kupovali také vajcia, na aké mali, teda najlacnejšie.

Zákaz produkcie a predaja vajec nespĺňajúcich danú normu vyvoláva zvýšenie dopytu po kvalitnejších vajciach. Skupiny s vyšším príjmom, ktoré sú ľahostajné voči kvalite vajec sú teraz nútené kupovať kvalitnejšie vajcia. Rovnako aj nízkopríjmové skupiny zvýšia svoj dopyt po kvalitnejších vajciach, nakoľko už nemajú alternatívu. Celkový dopyt po vajciach tak mierne klesne, ale dopyt po kvalitnejších vajciach stúpne. Spolu s vyššími nákladmi na chov v obohatených klietkach sa tlak na rast cien vajec znásobuje.

Sociálne následky
Ako som už naznačil, pre skupiny obyvateľstva s vyššími príjmami nebude znamenať regulácia vajec nijaké výraznejšie ekonomické následky, okrem obmedzenia slobody spotrebiteľskej voľby. Oveľa horšie na tom budú obyvatelia s najnižšími príjmami, ktorí budú musieť spotrebu vajec prinajmenšom obmedziť, ak nie vylúčiť. Tuto sa už humánne cítenie Európskej komisie končí.

Členov ani prezidenta Európskej komisie nevolia občania, komisia sa im nemusí zodpovedať a môže preto podľa vlastnej ľubovôle uprednostňovať zvieratá pred ľuďmi. Predstava nielen Európskej komisie, ale inštitúcii Európskej únie celkovo, spočíva na predpoklade, že jej občania nevedia, čo chcú a čo potrebujú. Preto im Európska únia musí vnucovať svoje predstavy násilne prostredníctvom regulácie trhov, čo je v príkrom rozpore oproti pôvodnej filozofii, na základe ktorej vôbec EÚ vznikla. Neberie pri tom ohľad na širšie následky.

V prípade trhu vajec sa Európska komisia rozhodla, že občania si musia priplatiť za kvalitnejšie vajcia bez ohľadu na to, či to chcú a či si to môžu dovoliť. Ak doteraz fungovali farmy s chovom v neobohatených klietkach, tak to bolo preto, že to spotrebitelia vyžadovali. Z Európskej únie sa zatiaľ stále nestala tá sľúbená najsilnejšia a najkonkurencieschopnejšia ekonomika sveta, kde by si mohli všetci jej občania kupovať len tie najlepšie veci. V takejto Európskej únii by zrejme žiaden podobný zákaz predaja vajec nemusel existovať, keďže spotrebitelia by boli ochotní kupovať kvalitné vajcia dobrovoľne.

Je čoraz viac očividné, že sociálny experiment Európskej únie zlyháva a namiesto toho, aby sa vrátila k svojej pôvodnej liberálnej filozofii, čoraz viac sprísňuje reguláciu každej stránky ekonomického života.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico bude opäť kandidovať na šéfa Smeru, s Kaliňákom útočili na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Čaplovič a Paška. Kandiduje aj Kaliňák.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?